vrede delen (3)

De witte wereld. Al onze bewondering waard. Tot dat je erdoor moet. Nee. Regen is ook niks. Geef mij de zomer maar. Ah joh. De zon zien we genoeg. Prachtig dit. Het weer. Altijd en van alle kanten te bespreken. Maar ik zit. Bij de kachel en de koffie en de kaarsen. Jassen en schoenen drogende. Knapperd die me nog buiten krijgt.

Vandaag toch met een auto naar school kunnen rijden. Nog wat wars van glibberigheid. De grootste zijn stoer genoeg weg te fietsen of er niks aan de hand is, maar er zit er één tussen die mijn harkerigheid heeft. Oh. I love him. Maar kan me zijn gevoel zo goed inleven. Een valpartij is genoeg. Morgen oefenen we weer verder.
Het kastje was doornat, de papieren levensmiddelen ten spijt. Vandaag even wat op verzinnen. Het goede nieuws is dat we dan gelijk een pakket samenstellen om iemand te verwennen, die het goed kan gebruiken. Kaarsje erbij, versierseltjes. En de kerstmuziek galmt. Ik doe mee. Jubelend van vreugde. Daar kom je verder mee.
Sonschrijft#advent#vrededelen#dag11


Heb t niet gezien. Ga ook niet kijken. Zo een soort programma waar een pinksterchristen zich uit over zijn geloof. Maar Son kan niet altijd laten te reageren. Al dat ongenuanceerde afkraken, dat ongelooflijke harde mening verwoorden. Te streng, te zweverig, te goed van vertrouwen, te dit te dat. Ik ben er allergisch voor tegenwoordig. Luisteren we nog als iemand er een gekke mening op na houdt, zijn of haar leven totaal niet met t jouwe strookt en houden we onze monden nog wel eens? Bij wie dit t slechtste naar boven haalt? Werk aan je innerlijke leven. Wie kwaad wordt? Dan zit iemand raak. Ben niet van discussie maar van Go(e)d doen. En ik luister wat af. Veroordeel ook, vind dingen gek, mensen niet wijs. Maar zwijgen is goud. Wat doe ik zelf. Kijk naar jezelf Son en doe t ff beter.
Mogen we niet meer kritisch zijn dan? Ja hoor. Graag zelfs. Maar de helft minder zou al leuk zijn. Zalig de vredestichters....ze kunnen zwijgen en verbinden.. Wie Jezus liefheeft volge Hem. Door eenheid weet de wereld dat Hij leeft


Sonschrijft#advent#vrededelen#dag 12
Een week met veel regen. Brrr. Koffiehuis doet nog een rondje. Welkom. En de shop is natuurlijk open dan. Voor gezelligheid en warmte..welkom. Volgende week koffiehuis kerst speciaal. Voor vanavond ben ik uitgenodigd mee te gaan naar Joke Buys. Vriendinnenliefde. Dat wordt galmen. Lang geleden dat ik ' uit ging'. Zin in. Voor het geval het te laat wordt, Sonschrijft#advent#vrededelen#dag13 
Het weekend luiden we in met een klein kacheltje op de bank. Tegenaan moeder weliswaar. Daar kan geen kussen of deken tegenop. Heerlijk en vermoeiend tegelijk. Kleine meis weigert van school thuis te blijven, maar nu kan ze eraan toe geven. Hoog tijd voor actie in de shop. Voor de kerst wil ik kandelaars, kaarsen, boompjes, sneeuwpopjes kwijt. En aangezien de ellende in de wereld met kerst ook door davert, daver ik ook graag door met verkoop. Nu nodig voor geloof, hoop en Syrië. Handen in elkaar kan er zoveel.
Sonschrijft#advent#vrededelen#dag14
Ps. Winterhulp 32 gezinnen gesponsord! ipv. 15😨. De shop maakt t verschil met medewerking van neef en nicht, wafelactie. Yeah



Dat was weer een echte koffie-shop-kerstismooi-dag. Rustig, maar met wel gezellig geloop en leuke inkopen. Een vriendin die lekkere spulletjes voor het kastje brengt. Gaaf. Als je dan 's middags al een maaltijd loopt te koken en je koffiehuis-fans doen gewoon heerlijk koffie mee, dan geniet je toch? Lieve, lieve mensen vonden dat ik een piano kreeg. Vandaag werd hij gebracht. Wat een prachtding en oh, wat ben ik er intens blij mee. Hij siert de kamer. Ik hoop dat mijn gepingel wat vrede op aarde gaat bewerken. Mijn hart juicht al. Wij hebben een machtige Heiland, die nimmer de Zijnen vergeet... zorg toch dat ieder 't weet.
Zo crosste ik nog om half 6 met maaltijden over dorp. En lekkere dingen. Mevrouw blij, ik blij. En plofte ik met kroost om kw. over 6 pas aan tafel. Maar sfeer was er. Dit doen we niet elke dag. Nu kan ik natuurlijk niet goed stoppen en schrijf tussen de rommel de vrede. Nog geen zondag. En volgende week verkopen we verder. Nu gaat de kerststal ff dicht..in 't licht zal ik m morgen showen. Te koop, mooi.
Met beeldend materiaal stop ik mijn verhaal.
Sonschrijft#advent#vrededelen#dag15
Derde advent. Dat komt dichtbij de viering van Jezus geboorte! Grote blijdschap, die al de volken wezen zal. We proeven er soms wat van. En soms ook niet. Ik ben er ondanks alles heerlijk mee bezig vrede te verspreiden. Thuis, in de wijk, met vrienden en lieve bekenden. Want er is veel leed, maar we kunnen ook veel verandering brengen als we willen. Deze week nog actief aan de slag. En tja. Jullie heb ik wel nodig. Ik zet t vandaag even op rij. Vermoeiend enthousiast? Ja zeker. Aangesloten op de bron die Vrede heet. Dan blijf je hoopvol leven.
Ik heb nodig:
Stapels eierdozen
Alle ingrediënten voor een koffiehuis-kerst-tafel
Een gevulde little free pantry zodat iedereen een goeie kerst kan beleven
Een euro voor kindjes die geen verjaardag kunnen vieren (dat doen Imke en Siebren)
Wilt u bijdragen aan deze waslijst, stuur maar een pb. Vrij. Deze week is geloof, hoop en Syrië waar Son voor knalt. Rustigjes.
Sonschrijft#advent#vrededelen#dag16# nimmermoedatiktgoededoe

Alles net stil. Ik zit 'in' de krant. Piept boven een deur open. Nu al iemand plassen? Ik luister. Slof slof..slof slof....voetjes op zeil. De bovendeur netjes open en dicht. De trap kraakt..schuifelen kan er maar één zo doen. Plop..knuffel op de grond..zachtezoon kijkt in zichzelf verkerend naar mij. Wat doe je? 'Niks'. Wat kom je doen dan? Niks. Hij kruipt op schoot. Warme zachtheid. Ik moet wat pakken. Wat, snuffel ik in zijn nekje? Wat pakken. Gniffel gniffel. Zal ik je weer maar naar bed brengen? Jaw. In bed breekt de lach door. Hi hi. Dat was gek. Je sliep nog? Ja. En warm ondergestopt slaapt hij acuut weer verder. Vrede op aarde..komt ook in zachtheid openbaar. Moeders hart vol liefde.
Sonschrijft#advent#vrededelen#dag17

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zaai liefde

Of 't toch zo gaat

Toestand