herfst-wennen

Vrijdag. Tussendoor alle actie voel ik dat ik nog niet precies herfst-bestendig ben. Ik ben geen vallende-blaadjes-type, maar brrr. Allerlei symptomen kenmerken mij, volgens mij elke herfst. Een huid, die niet mee wil naar de herfst, een kledingkast, die me niet behoorlijk schijnt en een half-half gevoel van emoties en weemoed, de donkere dagen komen weer. Alle mooie kaarsen en lichtjes ten spijt, ik moet er even aan wennen. En waarschijnlijk ben ik 't weer vergeten voor ik weken verder ben, maar toch, je kan het maar zo voelen. Ondertussen probeer ik orde te scheppen in huis en zo ook in hoofd. Proberen zeg ik, het lukt maar half. Ik overpeins van alles, bij dag, niet bij nacht. Dan slaap ik. Wat wil ik, wat doe ik, wat kan ik toevoegen aan een zinvolle leefstijl. Ook weer interessant. Heerlijke tijdschriften wachten mij. Maar kom er nu even niet aan toe er voor te zitten.
In deze dagen duik ik lekker bij mijn moedertje binnen. Ze verschoont net haar grote bed en loopt met onopgestoken haar rond, echt vrijdagmorgen herinner ik me. Ik help even op mijn best, het bed moet wel een beetje kreukvrij opgemaakt. Ondertussen 'loopt' de koffie. Ik heb voor allebei een grote mok gezet, zegt moes. Dan hebben we in één keer genoeg. Keurig natuurlijk. We praten over alles wat maar op onze weg is gekomen, van de kindjes tot de grote wereld. Beetje voor elf zegt ze, we hadden toch best nog koffie kunnen doen. Ik ben het volledig eens. Snel (vandaag is ze snel met haar 86) zet ze nog een bakje en ik speel een psalm. Bibberig zingt ze mee. En ga mij met Uw heillicht voort. Wat ben ik even heerlijk kind, niks deert me. Beetje herfsthoofd, maar inderdaad, het Licht blijft schijnen. Ik ga blij weg en wat ik voel zegt mam, "het was weer eens lekker de moeite". Niet eens langer als anders, maar het was puur genieten. Je ziet er twintig jaar jonger uit, mam, met je haar zo. Prachtig. Zo laten:-). Hartelijk zwaait ze me uit.
Herfst. Ik moet eraan wennen. Maar dit gouden moment heb ik toch mooi.
Vrijdagavond, opblijfavond. Puzzelen, knutselen, de kinderen bepalen de muziek. Ere zij God...vrede op aarde.. de piano doet 't dunnetjes over. En ondertussen verkopen we puzzels en verdelen we kookbeurten. Herfst. Ik kan dan niet op orde zijn, maar harmonie gaat verder. Hopen dat de herfst zijn acceptatie-intrede bij Son snel doet. Dan delen we stukjes vrede op aarde

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zaai liefde

Of 't toch zo gaat

Toestand