Vertrouwen

Een nieuwe week begon. Vorige week met veel genoegen 'ons' programma gevolgd. Sommige mensen vonden de titel niet charmant, maar er zijn veel mensen aan het nadenken gezet. Net als ik. Soms spring je ergens in zonder de gevolgen te weten, vaak is dat nog eens een beetje verrijkend ook. Culturen aan je tafel, verschillende geloven, praten van mens tot mens, het kan zomaar. En je leert ervan. Control freaks maken zulke dingen niet mee, die springen pas als ze alles gewikt en gewogen hebben en dan....springen ze....of niet. Beetje uitdaging is goed voor een mens, durf te springen is een gevolg van vertrouwen. Vertrouwen dat hoe je er ook in stapt, hoe je leven er ook uit ziet, je gaat aan de hand van je Leidsman. En Hij vindt t goed als je de sprong waagt. Stimuleert je als je het niet goed durft, raapt je op als je een beetje verkeerd terecht kwam en moedigt je aan, lief kind, je kan 't.

Vertrouwen krijg je niet op voorraad, het is een klus van alle dag. Als we de uitkomst van dingen weten, durven we wel goed ons vertrouwen uit te jubelen, maar als het blindelings vertrouwen wordt, oeps, lastig, spannend, eng. Juist dan is het zo handig om aan Zijn hand te lopen. Heer, ik wil alles in de hand houden, mijn eigen padje bepalen, maar in Uw handen is het juist goed. U hebt alles in de hand. Hoe veilig is dat.

Onze dagen zijn vol, onze levens zijn druk. Agenda's bepalen ons leven. We moeten wel genoeg verdienen, anders vertrouwen we er helemaal niks van. En met onze drukte laten we zo hier en daar mensen stil eenzaam zijn, die er al niet meer op vertrouwen dat er iemand naar ze om ziet. Gemiste kans.

Het lag op mijn mat. Vanavond. Een stil, groen envelopje. Met grote rijkdom. Wie op de Heere vertrouwt, die zal de goedertierenheid omringen, schreef het stickertje. Verbijsterd keer ik naar de kinderen terug. Gods zorg is zo 2017.

Vertrouwen. Wat een moeilijke les. Wat een mooie les ook. Je wordt er rijk van!

Reacties

Anoniem zei…
Mooie ingetogen blogstijl heb je, compliment. In tijden van nieuwe religieën als pastafarisme en xzemenisme vind ik het fijn om over vertrouwd, noem het ouderwets, geloof te lezen. Van mij hoeft dat moderne en relativerende dus niet.

Populaire posts van deze blog

Zaai liefde

Of 't toch zo gaat

Toestand