Deelcember

December, feestmaand. Ik hou wel van feestjes. Maar wat me elk jaar meer opvalt, is de december-race-tegen-de-klok. Sjonge, november dacht ik nog dat het heel lang zou duren tot het Kerst was. Nu zijn we er nog twee weken vandaan. Ik krijg er wat van.
Contact-avonden moeten nog, vergaderingen moeten nog, attenties moeten nog, wat-gaan-we-eten-en-hoe-zullen-we-ons-kleden moet nog, feestmaand😐. 

Elk jaar komen dezelfde gedachten op. Hoe blijf ik mezelf en rol ik ongestoord door de feestdagen. Want weet je, ik heb er helemaal niet veel zin in. Mijn levensleed valt met de feestdagen juist meer op, ik vind de gebrokenheid overal meer opvallen in de donkere dagen. Het oneindige aanbod eten geeft me grote irritatie en ik zoek hard naar duurzaam, niet verspillen. (Dat doe ik dan in de vorm van gekregen pepernoten, die overal te krijg zijn, zodat ze ook je neus uitkomen). Mensen zuchten om hun ellende, wat deze donkere dagen gewoon ook door gaat en juist pijnlijk is. Als er een vriendin belt en zegt, wat moet ik toch gaan doen met de Kerst, zeg ik, met de Kerst? Hier komen natuurlijk. Je gaat toch niet alleen zitten, dat is niet nodig. 'Maar doe ik dan geen inbreuk op je gezin', uh, nou nee. En zo ja, dan gaan we veel lichtjes laten schijnen om de schijn op te houden😜.

Vind ik het alleen ongezellig? Welnee, de ene kaars na de andere, de shop die vol moois staat, verkopen naar hartenlust, elk goed doel van de shop verrijkend. Ik op mijn pruts-niveau heerlijk gevend en levend. Mensen die welkom zijn, met nacht en ontij. Donderdag en 'deur de weke'.  Dat is mijn leven. Nog meer in december. En alle mooie tijdschriften en goeie artikelen? Helaas, ze moeten wachten. Geen tijd.

Weet je, het wordt gewoon deelcember. Geven en leven, zoveel als ik kan. Wie mee wil leven, graag. Het maakt het leven voor iedereen rijker. Zie ik 't even niet? Help me onthouden, het wordt Kerst. Vrede op aarde na een Ere zij God. Dat wordt weer galmen. 

En ben ik stil? Ha, ha, dan lees ik al mijn tijdschriften😋



Ma-am, wat kan ik aandoen op het  gala van school?




Reacties

Carlien zei…
Ik deel je gevoel van te veel feest moeten zijn. Dacht het nog nav een reclame. Kerst moet gezellig zijn...Maar zoveel mensen hebben daar door omstandigheden geen behoefte aan of kunnen het niet.
Kerst ontdaan van alle glitter en glamour is zoveel mooier: de komst van de Verlosser uit alle ellende!
Fijne kerst, Son!

Populaire posts van deze blog

Of 't toch zo gaat

Maak het verschil

Toestand